Camperlife

15 juni 2022 - Fairmont Hot Springs, Canada

Niek had de camper opgehaald met Larry en het eerste wat ik dacht toen ik hem zag was dat ik hem kleiner had verwacht! Echt een enorm ding! Hij is al wat oud maar voorzien van alle luxe: een airco, verwarming, een douche en zelfs een oven die te vroeg weer uitgaat dus daar hebben we niet zoveel aan! Achterin is een tweepersoonsbed waar Niek net niet inpast, hij kan dus niet languit liggen… of z’n voet steekt uit het bed. De kids slapen boven de cabine en dit gaat meestal goed! Soms houden ze elkaar wakker maar vaak zijn ze zo moe dat ze heerlijk gaan slapen!

Ik moet zeggen dat de camper heerlijk rijdt: je moet af en toe goed tegensturen om hem recht op de weg te houden maar dat gaat prima! En het handige aan een automaat; je hoeft alleen maar had te geven en ook (weleens) te remmen… Niek heeft zich meteen verdiept in de verkeersregels en deze zijn erg simpel! Als je een stopbord ziet dan moet je altijd stoppen ook al zie je van mijlenver dat er niks aankomt. Af en toe heb je een in/uitvoegstrook en rechts heeft voorrang. Maar toen gingen we rijden! Wat een ongelofelijke ruimte! Eigenlijk onvoorstelbaar.. Ik wist niet dat je zover kon kijken, de lange weg tot aan de horizon en aan weerskanten glooiende groene heuvels met daartussen een oliepomp. Ja, Canada is rijk aan olie! En af en toe zie je een huis of ranch voorbijkomen. Ook grappig zijn de enorme sproeimachines, deze worden per  GPS aangestuurd!! Kan je nagaan hoeveel land je hebt als boer.

We reden eerst naar Drum Heller: hier zijn dinosaurusresten gevonden en het is een schitterend gebied! Ik kon wel huilen zo mooi.. De rotsen hebben verschillende lagen, ontstaan doordat er lang geleden water langsliep. Het lijkt een beetje op de Grand Canyon maar dan wat kleiner en lagere rotsen. We hebben de Dinosaurtrail gereden en Feia lette goed op waar de dino’s langs de route verstopt waren! We reden langs diverse musea, een Tiny church waar 6 mensen in pasten en mooie  viewingpoints! Met een Ferry (waar onze camper alleen op stond) gingen we naar de overkant! Daarna zijn we naar het waterpark in Drum Heller gegaan en Feia heeft zich daar heerlijk vermaakt(hlml nat!)

De volgende dag zijn we wezen kijken bij de Horseshoe canyon: schitterende vallei tegenover onze camping(ook hier de nodige Chinezen gespot). Daarna reden we verder naar de Hoodoos: rotspilaren met een soort hoedjes. Het was erg toeristisch maar heel mooi! We zijn naar boven geklommen en daar een wandeling gemaakt! Niek had beide kids naar boven begeleidt; Isea in de drager en Feia aan de hand.. Ze durfde soms niet verder naar boven…. And last but not least reden we verder naar the last chance saloon (enige overblijfsel van een oud mijnwerkersstadje).. Leuk detail: er zitten nog 3 kogelgaten in de wand. In dit dorpje stonden we op een camping met een mooie speeltuin( ideaal voor Feia). Isea kroop lekker over het gras. We waren hier de enige gasten dus was erg rustig! De volgende dag reden we richting de Rockies!

En dan opeens snapten we waar de rest van de Canadezen wonen; de helft van de inwoners van Alberta woont in Calgary; ong 2 miljoen! En wat een huizen, allemaal op elkaar gepropt, dit snappen we toch niet, kijkend naar de enorme ruimte die er is in dit land…

Hier verschenen de eerste naaldbomen en zagen we de contouren van de Rockies (tussen de wolken door) verschijnen. Wat een ongerepte natuur en zo groots, je rijdt uren langs bos, meren en bergen! En tussendoor een bord of melding; beware of bears… tot nu toe hebben we ze nog niet gezien. Op de camping waar we nu staan zijn ze 2 dagen terug nog gespot! Gisteren en vandaag hebben we heerlijk genoten van de Hot Springs; water is ong 40 graden; opgewarmd door de aarde komt het naar boven. Nou mn benen waren verbrand en dat voelde ik toen ik het water instapte!! Echt heerlijk!!

De volgende dag zaten we ook in the hot springs! Het was regenachtig maar nu vandaag;woensdag Ist hlml opgeklaard en gaan we naar het mooie en toeristische lake Louise!!!

1. Ma de Leeuw:
    17 juni 2022
    eindelijk de verslagen gevonden,in de spam. Leuk om jullie verslag te lezen. groetjes ma.