Into the wild

20 juni 2022 - Jasper, Canada

En echt, we zijn beland in de wildernis van Canada… Wat betreft dieren en het toerisme. Binnen de eerste dagen hebben we al een beer en een rendier (met gewei) langs de weg zien lopen, in het gezelschap van een paar auto’s die dan blijven stilstaan en foto’s nemen! Voor ons is het bizar om een beer int wild te zien, terwijl dit vr de Canadezen vrij normaal is! Verder hebben we ook wat mensen gespot uit (volgens mij) China, India en De Arabische Emiraten…

We hebben een aantal mooie plekjes bezocht zoals het beroemde lake Louise(schitterend blauw meer met een paleis en mooie bergen op de achtergrond, mede voorzien van een gletsjer. Hier was het echt druk, veel mensen die ook veel selfies maakten.. Wij dus ook… Daarna reden we door naar lake Morraine: dit is wat onbekender maar wij vonden dit mooier omdat het hier zoveel rustiger was en het wat ongerepter was.

De volgende dag besloten we om te gaan rijden op de Icefield Parkway: deze weg moet je gereden hebben als je Canada hebt bezocht! Wat een mooie weg, elke keer als je denkt: ‘het kan niet mooier’, dan kan het toch nog mooier! Ik denk dan wat heeft God de wereld toch mooi geschapen! Die mooie bergen bekleed met sneeuw, woeste rivieren die razen door een oneindig landschap. En als kers op de taart zie je opeens een beer of rendier langs de weg! Langs deze weg kun je stoppen om verschillende highlights te bekijken zoals bijv het Peyto lake: schitterend blauw bergmeer, ook weer omgeven door het massatoerisme maar we hebben een ander weggetje gevonden naar een hoger uitzichtspunt vanwaar je een mooier en rustiger zicht hebt! De weg naar dit punt lag vol met sneeuw, we baanden ons een weg door de gladde sneeuw. Ook kwamen we bij een meer met daarop allemaal ijsplaten. De naam icefield parkway past hier idd goed bij! Het was zo mooi, ook bijzonder dat de sneeuw hier nog redelijk laag ligt in vergelijking met de Alpen.

De volgende dag vervolgden we de Icefield Parkway: nogmaals wat een immens land, je rijdt uren en je weet dat zover je kunt kijken gewoon onbewoond land is en dat het wildlife hier onbezorgd kan leven. Je zou wel naar elke bergtop willen lopen…

We bezochten onderweg een machtige waterval en een diepe canyon: het is mooi om te zien hoe de rotsen zijn gepolijst door het water.

Tot slot zijn we het andere park Jasper binnengegaan en reden we langs de Colombia Icefields. Dit was echt amazing! Een heel dik pak ijs bovenop de berg en vanaf de berg een grote gletsjer die langzaam naar beneden schuift (een gletsjer is altijd in beweging hè). Een mooi welkom van Jasper!

We zijn naar de Whistlers campground gereden en heel grappig maar hier lopen gewoon rendieren tussen de campers door. Wat een mooie beesten! Ook leuk voor Feia om naar te kijken! De kids genoten hier van de speeltuin. Vandaag zijn we nog over de Maligne Road gereden: hier zagen we 4 zwarte beren, waarvan 1 met 3 jonkies en een paar herten. De weg voert langs Medicine lake en Maligne Lake, deze meren zijn niet zo mooi blauw als lake Louise en lake Morraine maar ze waren van grote betekenis voor de Indiaanse bevolking. Verder staan er mooie bergen omheen wat ze toch indrukwekkend maakt! We hebben ook nog een tocht gemaakt langs de Maligne canyon. Erg toeristisch maar wat een grote canyon! Het is een van de grootste van Canada! Je ziet dat het water zich zo diep een weg heeft geslagen door de rotsen. Hierdoor zijn van die mooie gewelven ontstaan. Grappig is ook dat je tussendoor ook sneeuwstukken ziet. Diep onderin de rotsen komt geen zon en het temperatuur verschil kan oplopen tot 10 graden! We gaan de komende dagen nog naar mount Robson en dan weer richting Calgary…